DERDE GRAAD
In de derde graad bieden we volgende studierichtingen aan:
Waarom?
- Je hebt interesse in wetenschappen.
- Je doet graag proefondervindelijk onderzoek in het labo.
Hoe?
- Je observeert, analyseert en evalueert kritisch.
- Je experimenteert in het labo.
Wat?
- Je bestudeert de bouw en werking van levende wezens in hun habitat.
- Je leert dat technische ingrepen natuurlijke processen beïnvloeden.
- Je komt in contact met nieuwe technieken in de biotechnologie.
- …
Wat na het zesde jaar?
- Bachelor Agro- en biotechnologie : Biotechnologie, Voedingstechnologie, …
- medische richtingen : Ergotherapie, Verpleegkunde, Voedings- en dieetkunde, …
- onderwijs : Bachelor lager onderwijs, Bachelor secundair onderwijs, …
- niet-wetenschappelijke richtingen : Bedrijfsmanagement, …
- …
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
TOTAAL | 33/33 |
Godsdienst | 2/2 |
aardrijkskunde | 1/1 |
Frans | 3/3 |
geschiedenis | 1/1 |
lichamelijk opvoeding | 2/2 |
Nederlands | 4/4 |
wiskunde | 6/6 |
Engels | 2/2 |
biotechniek | 3/3 |
labo | 3/3 |
toegepaste chemie | 2/2 |
toegepaste biologie | 2/2 |
toegepaste fysica | 2/2 |
Waarom?
- Je hebt interesse voor dieren en teelten.
- Je bent nieuwsgierig naar vernieuwingen in de landbouwsector.
Hoe?
- Je stelt teeltplannen op en berekent kostprijzen.
- Je analyseert en interpreteert vakliteratuur.
- Via bedrijfsbezoeken, stages en je geïntegreerde proef kan je je verdiepen in het economisch beheer van een bedrijf.
Wat?
- Je leert meer over de werking van gemotoriseerde werktuigen.
- Je verruimt je inzicht in de technische en economische ontwikkeling in de agrosector.
- …
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
TOTAAL | 34/34 |
Godsdienst | 2/2 |
aardrijkskunde | 1/1 |
geschiedenis | 1/1 |
Frans | 2/2 |
lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Nederlands | 2/2 |
wiskunde | 2/2 |
Engels | 2/2 |
praktijk / stage | 4/4 |
dier- en landbouwtechnische wetenschappen | 6/6 |
algemene techniek | 1/1 |
toegepaste biologie | 2/2 |
toegepaste chemie | 2/2 |
toegepaste fysica | 1/1 |
toegepaste economie | 3/3 |
toegepaste informatica | 1/1 |
Waarom?
- Je hebt interesse voor fauna, flora, milieu en landschap.
- Je bent nieuwsgierig naar vernieuwingen in ons natuur- en landschapsbeheer.
Hoe?
- Je werkt met motorisch gereedschap voor tuin- en landschapsbeheer.
- Je ontwerpt groene ruimtes en richt ze in.
- Je bestudeert bomen en bosbestanden.
- Je beheert watersystemen.
- Via bedrijfsbezoeken, stages en je geïntegreerde proef verdiep je je in de werking van bos-, tuin- en natuurbeheer.
Wat?
- Je leert maatregelen uitvoeren om de biodiversiteit te verhogen.
- Je verwerft kennis over fauna en flora, ecologie en landschap.
- Je maakt onderscheid tussen de verschillende biotopen.
- Je leert markteconomisch denken.
- …
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
TOTAAL | 34/34 |
Godsdienst | 2/2 |
aardrijkskunde | 1/1 |
geschiedenis | 1/1 |
Frans | 2/2 |
lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Nederlands | 2/2 |
wiskunde | 3/3 |
engels | 2/2 |
praktijk / stage | 4/4 |
natuur- en groentechnische wetenschappen | 6/6 |
algemene techniek | 2/2 |
toegepaste biologie | 2/2 |
toegepaste chemie | 2/2 |
toegepaste fysica | 1/1 |
toegepaste economie | 1/1 |
toegepaste informatica | 1/1 |
In de richting Landbouw werk je in het basispakket rond :
- productiedieren (melkvee en varkens),
- landbouwteelten (gras, maïs en voederbieten, …),
- landbouwmachines,
- ondernemend project.
Bovenop het basispakket kies je één van de volgende opties met 4 u technische vorming en 8 u stage per week.
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
TOTAAL | 33/33 |
godsdienst | 2/2 |
lichamelijke opvoeding | 2/2 |
project algemene vakken | 4/4 |
plant- en groeimilieu | 4/4 |
dier- en leefmilieu | 3/3 |
algemene techniek | 1/1 |
praktijk algemene techniek | 1/1 |
praktijk dier- en leefmilieu | 1/1 |
toegepaste economie | 2/2 |
Frans | 1/1 |
OPTIE: Productiedieren en landbouwmechanisatie | |
stages landbouw | 8/8 |
productiedieren en landbouwmechanisatie | 4/4 |
OPTIE: Tuin- en groenbeheer | |
stages tuin- en groenbeheer | 8/8 |
tuin- en groenbeheer | 4/4 |
OPTIE: Hobby- en gezelschapsdieren | |
stages hobby- en gezelschapsdieren | 8/8 |
hobby- en gezelschapsdieren | 4/4 |
Door vernieuwingen in de landbouw is het belangrijk om op de hoogte te zijn en blijven van nieuwe maatregelen en technieken. Omdat Noord-Limburg gezien wordt als een veeteeltstreek, vindt het Biotechnicum het belangrijk om leerlingen de mogelijkheid te geven om zich hierin te specialiseren.
Waarom?
- Je wilt een specialisatiejaar volgen in de sector veehouderij en landbouwteelten.
- Je kan een diploma secundair onderwijs behalen.
- Je kennis van de landbouw wordt verder uitgebreid.
Hoe?
- Je krijgt enkele algemene theoretisch-technische vakken.
- Je toetst het geleerde aan de praktijk.
- Je volgt één dag per week stage in verschillende takken van de agro-industrie.
Wat?
- Je bezoekt bedrijven en instellingen die nauw verbonden zijn met de landbouw.
- Je volgt studiedagen in verband met kunstmatige inseminatie, bedrijfsovername, extra opleidingen, …
- …
Wat na het 7e jaar?
- Verder studeren :
- Graduaat Productiebeheer Land- en tuinbouw
- Bachelor Agro- en biotechnologie : Landbouw,
Landbouwmechanisatie, Biotechnologie, Dierenzorg,
Tuinbouw, Voedingstechnologie, Groenmanagement
- Arbeidsmarkt : ploegbaas, loonwerk, grondwerken, bosbouw, groendienst, dierenspeciaalzaak, werknemer manège, dierenverzorger, …
- Eigen bedrijf opstarten.
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
TOTAAL | 32 |
Frans | 1 |
godsdienst | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 |
project seminarie | 2 |
toegepaste economie | 2 |
wiskunde | 2 |
PAV | 5 |
beheer landbouwbedrijf stage | 8 |
beheer landbouwbedrijf theorie | 6 |
beheer landbouwbedrijf praktijk | 2 |