Een woordje uitleg
LESSENTABEL
Vak | # | # | |
---|---|---|---|
Algemene vorming (27 u.) | |||
Godsdienst | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wiskunde | 4 | 4 | |
Frans | 3 | 3 | |
Engels | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | |
Mens & Samenleving | 2 | 2 | |
Muziek | 1 | 1 | |
Beeld | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | |
Techniek | 2 | 2 | |
Keuze school (2 u.) | |||
ICT | 1 | 1 | |
Differentiatie wiskunde | 1 | 1 | |
Leerlingkeuze (3 u.) | Leerlingkeuze (4 u.) | ||
Differentiatie talen | 1 | Latijn | 4 |
Verkenning | 2 | ||
- AB | |||
- CREA | |||
- Sport & Wetenschap | |||
- STEM | |||
TOTAAL | 32 | 33 |
KLASSIEKE TALEN
SPORT & WETENSCHAP
AGRO- EN BIOTECHNIEKEN
STEM-WETENSCHAPPEN
CREA
Een woordje uitleg
Binnen de basisvorming differentieert de leerkracht, waar nodig, naar noden, interesses of capaciteiten.
Differentiatie kan plaatsvinden in de klas of klasoverstijgend.
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
Algemene vorming (27 u.) | |
Godsdienst | 2 |
Nederlands | 4 |
Wiskunde | 4 |
Frans | 2 |
Engels | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Maatschappelijke vorming | 3 |
Muziek | 1 |
Beeld | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Techniek | 4 |
Keuze school (5 u.) | |
ICT | 1 |
Leer & groei | 1 |
Plant & Dier | 2 |
TOTAAL | 32 |
OPTIE TECHNIEK
OPTIE PROJECT
Een woordje uitleg
Na het eerste jaar kiezen de leerlingen van 1A, bovenop de algemene vorming (25 u.), een basisoptie (5 u.) een schoolkeuze (1 u.) en een eigen leerlingkeuze (1 u. of 2 u.)
Ze hebben nog steeds een zeer groot gemeenschappelijk leerpakket.
Binnen de basisvorming differentieert de leerkracht naar noden, interesses of capaciteiten. Differentiatie kan plaatsvinden in de klas of klasoverstijgend.
LESSENTABEL
Vak | # | # | |
---|---|---|---|
Algemene vorming (25 u.) | |||
Godsdienst | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wiskunde | 4 | 4 | |
Frans | 3 | 3 | |
Engels | 2 | 2 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | |
Aardrijkskunde | 2 | 2 | |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | |
Muziek | 1 | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | |
Techniek | 2 | 2 | |
Schoolkeuze (1 u.) | |||
Differentiatie wiskunde | 1 | 1 | |
Basisoptie (5 u.) | |||
Klassieke talen | 5 | 5 | |
Moderne talen & wetenschappen | 5 | 5 | |
Agro- en biotechnieken | 5 | 5 | |
Leerlingkeuze (1 u.) | Leerlingkeuze (2 u.) | ||
Mens & Maatschappij | 1 | Verbreding - Kunst & Crea - Sport & wetenschap | 2 |
TOTAAL | 32 | 33 |
BASISOPTIE: KLASSIEKE TALEN (5 u.)
BASISOPTIE: KLASSIEKE TALEN (5 u.)
Waarom?
- Je honger voor klassieke culturen is nog niet gestild.
- Je wilt je talenknobbel blijven uitbreiden.
- Je bent nog steeds nieuwsgierig naar het verleden, de wieg van onze Westerse beschaving.
Hoe?
- Je verdiept je verder in taal als systeem ( woordenschat en grammatica ).
- Je maakt kennis met nieuwe Latijnse en Griekse auteurs.
- Je verdiept je verder in het culturele aspect van deze klassieke samenleving.
Wat?
- Je leert doeltreffend omgaan met andere talen en taal als cultuurverschijnsel beleven.
- Je ziet je leesvaardigheid binnen de klassieke talen groeien.
- Je hebt nog steeds interesse in de culturele en maatschappij-historische vorming.
BASISOPTIE: MODERNE TALEN & WETENSCHAPPEN (5 u.)
BASISOPTIE: MODERNE TALEN & WETENSCHAPPEN (5 u.)
Waarom?
- Je kan van taal genieten.
- Je bent creatief met woorden en taal.
- Je wil inzicht in wetenschappelijke principes verwerven.
- Je hebt interesse voor wetenschap in het dagelijks leven.
Hoe?
- Je maakt verder kennis met nieuwe technieken.
- Je wordt vaardiger in verschillende talen en taalsystemen.
- Je werkt samen projecten uit.
- Je experimenteert, proeft, onderzoekt en ontwerpt zelf of in groep.
Wat?
- Je onderzoekt verbanden binnen taal en verschillende talen.
- Je breidt je taalvaardigheid als communicatiemiddel uit.
- Je wordt vaardiger in en door onderzoekend leren.
- Je maakt kennis met verschillende wetenschappen (fysica, biologie en chemie).
BASISOPTIE: AGRO- EN BIOTECHNIEKEN (5 u.)
BASISOPTIE: AGRO – EN BIOTECHNIEKEN (5 u.)
Waarom?
- Je interesse voor planten, dieren en techniek is groot.
- Je bent nieuwsgierig naar ontwerpmethoden en realisatietechnieken.
- Je zoekt graag naar de relatie tussen samenleving, onderzoek en ontwikkelingen.
Hoe?
- Je test realisaties.
- Je analyseert het productieproces.
- Je ontwikkelt inzichten in ontwerpmethoden.
Wat?
- Je werkt samen projecten uit, van onderzoek over ontwerp naar realisatie.
- Je zoekt naar verbeteringen aan/voor ontwerpmethoden.
- Je leert het productieproces bijsturen.
VERBREDING - 2A
- Sport & wetenschap
- Je test nieuwe niet-alledaagse sporten uit.
- Je zoekt verder naar de wetenschap achter de sport.
- Je werkt verder aan een gezonde geest in een gezond lichaam.
- Je leert kritisch kijken naar je eigen sportief handelen.
- Kunst & crea
- Je bent nieuwsgierig naar kunst en cultuur.
- Je onderzoekt verschillende expressievormen.
- Je ervaart het samenspel tussen verschillende expressievormen.
- Je ontplooit jezelf, als persoon, in deze expressievormen.
- Mens & maatschappij
- Je bestudeert het sociale gedrag van mensen in de maatschappij.
- Je past zowel sociale als communicatieve vaardigheden toe in verschillende actuele situaties.
- Je ontwikkelt inzicht in een persoonlijke en gezonde levensstijl in onze hedendaagse samenleving.
- Je bekijkt de invloed van mens en natuur op de persoonlijke ontwikkeling.
Een woordje uitleg
De leerlingen van 1B gaan meestal naar 2B. Deze richting is praktijkgericht. De leerlingen krijgen naast de Algemene vorming (20 u.) ook de basisoptie STEM-technieken (10 u.). Voor de verdere ontwikkeling van de ICT-vaardigheden krijgen alle leerlingen ICT (1 u.) en Leer & groei (1 u.).
Binnen de basisvorming differentieert de leerkracht naar noden interesses of capaciteiten. Deze differentiatie kan plaatsvinden in de klas of klasoverstijgend.
Vanuit de B-stroom zijn er heel wat mogelijkheden, afhankelijk van je interesses. In onze school bieden we in de tweede graad de opleiding Plant, dier en milieu (optie productiedieren of gezelschapsdieren) aan die in de derde graad verder gezet kan worden in de richting Landbouw (optie productiedieren en landbouwmechanisatie, tuin- en groenbeheer of hobby- en gezelschapsdieren).
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
Algemene vorming (20 u.) | |
Godsdienst | 2 |
Nederlands | 3 |
Wiskunde | 3 |
Frans | 1 |
Engels | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Maatschappelijke vorming | 2 |
Muziek | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Techniek | 2 |
Basisoptie (10 u.) | |
STEM-technieken pakket land- en tuinbouw | 10 |
Keuze school (2 u.) | |
ICT | 1 |
Leer en groei | 1 |
TOTAAL | 32 |