Korte beschrijving van de studierichting
Biotechnologische en chemische wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en biotechnologisch-wetenschappelijk denken. Er is veel aandacht voor onderzoekend en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie en fysica. De leerlingen denken ook vanuit wiskunde conceptueel na over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen.
Dit wekt mijn interesse
- algemene vorming
- leren door proefondervindelijk onderzoek en kritische reflectie
- probleemoplossend denken vanuit de kernwetenschappen: biologie, chemie en fysica
- experimenteren in het labo
- vanuit wiskunde conceptueel nadenken over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen
Wat biedt de toekomst?
Je kan verder studeren:
- aan de universiteit voor een academische bachelor zoals: Diergeneeskunde, Kinesitherapie, Farmaceutische wetenschappen, Biomedische wetenschappen, Biowetenschappen, Biologie, Chemie, Fysica…
- aan een hogeschool voor een professionele bachelor zoals: Agro- en biotechnologie, Biotechniek, Onderwijs, Ergotherapie, Biomedische laboratoriumtechnologie, Voedings- en dieetkunde…
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
Algemene vorming | |
Godsdienst | 2/2 |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 2/2 |
Frans | 2/2 |
Geschiedenis | 1/1 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Mens en samenleving | 1/1 |
Nederlands | 3/3 |
Specifieke vorming | |
Wiskunde | 6/6 |
Biologie | 2/2 |
Chemie | 2/2 |
Fysica | 2/2 |
BW | 3/3 |
Labo | 4/4 |
TOTAAL | 33/33 |
Korte beschrijving van de studierichting
Biotechnologische en chemische technieken is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis in chemie en biologie. Via labowerk en procestechnieken ontwikkelen ze vaardigheden van de laboratoriumassistent en de labotechnisch medewerker. In fysica en in ‘productiesystemen’ ontwikkelen leerlingen competenties van de operator in de voedings- chemische en farmaceutische industrie.
Dit wekt mijn interesse
- leren door proefondervindelijk onderzoek en kritische reflectie
- probleemoplossend denken
- vaardigheden van de laboassistent en labotechnische medewerker ontwikkelen
- creëren van competenties van de operator in de voedings-, chemische en farmaceutische industrie
Wat biedt de toekomst?
- Je kan naar de arbeidsmarkt. Je beschikt immers over voldoende praktische kennis binnen het vakgebied om aan de slag te gaan.
- Je kan verder studeren:
- aan een hogeschool voor een professionele bachelor zoals: Agro- en biotechnologie, Onderwijs, Biotechniek, Ergotherapie, Biomedische laboratoriumtechnologie, Voedings- en dieetkunde…
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
Algemene vorming | |
Godsdienst | 2/2 |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 2/2 |
Frans | 2/2 |
Geschiedenis | 1/1 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Mens en samenleving | 1/1 |
Nederlands | 2/2 |
Specifieke vorming | |
Wiskunde | 4/4 |
Biologie | 2/2 |
Chemie | 3/3 |
Labo en productietechnieken (inclusief fysica) | 7/7 |
Werkplekleren | 4/4 |
TOTAAL | 33/33 |
Korte beschrijving van de studierichting
Agrotechnieken dier is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Ze biedt leerlingen een natuurwetenschappelijke, breed technische en polyvalente agrarische vorming met focus op dierlijke verzorging, huisvesting, voeding en voederwinning, fokkerij en dierlijke productie van landbouwproductiedieren. De leerlingen leren volgens agro-ecologische en diervriendelijke principes handelen en werken volgens de richtlijnen van een duurzame en rendabele dierlijke productie met kennis van de sectorspecifieke wetgeving.
Dit wekt mijn interesse
- natuurwetenschappelijke, breed technische en polyvalente agrarische vorming
- focus op verzorging, huisvesting, voeding en fokkerij van landbouwproductiedieren
- kennis van specifieke agrarische wetgeving
- werken volgens agro-ecologische en diervriendelijke principes
- vaardigheden van de productiemedewerker dier ontwikkelen
Wat biedt de toekomst?
- Je kan verder studeren aan de hogeschool voor een professionele bachelor zoals Agro- en biotechnologie, Landbouwmechanisatie, Onderwijs…
- Je kan naar de arbeidsmarkt. Je beschikt immers over voldoende praktische kennis binnen het vakgebied om aan de slag te gaan.
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
Algemene vorming | |
Godsdienst | 2/2 |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 2/2 |
Frans | 2/2 |
Geschiedenis | 1/1 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Mens en samenleving | 1/1 |
Nederlands | 2/2 |
Wiskunde | 2/2 |
Specifieke vorming | |
Dier | 3/4 |
Plant | 3/3 |
Mechanisatie | 2/1 |
Economie en wetgeving | 1/1 |
Werkplekleren | 4/4 |
Biologie | 2/2 |
Chemie | 2/2 |
Fysica | 1/1 |
TOTAAL | 33/33 |
Korte beschrijving van de studierichting
Natuur- en groentechnieken is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Ze biedt leerlingen een natuurwetenschappelijke, technische en polyvalent praktische agrarische vorming met focus op natuur- en landschapsbeheer. De leerlingen bestuderen de fauna en flora binnen verschillende natuur-, landschapstypes en biotopen. Daarnaast leren ze ook omgaan met dieren die de natuurgebieden afgrazen en leren ze de open ruimte te beheren rekening houdend met de wetgeving. Ze passen steeds ecologische principes toe.
Dit wekt mijn interesse
- natuurwetenschappelijke, technische en polyvalent praktische agrarische vorming
- ecologische principes toepassen
- fauna en flora bestuderen binnen verschillende natuur- en landschapsstypen en biotopen
- omgang en kennis van dieren die ingezet worden bij natuurbeheer
- open ruimte beheren volgens de huidige wetgeving
- vaardigheden van natuurbeheerder ontwikkelen
Wat biedt de toekomst?
- Je kan verder studeren aan de hogeschool voor een professionele bachelor zoals Agro- en biotechnologie, Groenmanagement, Onderwijs…
- Je kan naar de arbeidsmarkt. Je beschikt immers over voldoende praktische kennis binnen het vakgebied om aan de slag te gaan.
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
Algemene vorming | |
Godsdienst | 2/2 |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 2/2 |
Frans | 2/2 |
Geschiedenis | 1/1 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Mens en samenleving | 1/1 |
Nederlands | 2/2 |
Wiskunde | 2/2 |
Specifieke vorming | |
Natuur en groen | 6/6 |
Mechanisatie | 2/2 |
Economie en wetgeving | 1/1 |
Werkplekleren | 4/4 |
Biologie | 2/2 |
Chemie | 2/2 |
Fysica | 1/1 |
TOTAAL | 33/33 |
Korte beschrijving van de studierichting
Dier en milieu is een praktisch agrarische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. Ze biedt leerlingen een agrarische vorming met focus op de dierlijke verzorging, huisvesting, voeding en voederwinning, fokkerij en dierlijke productie van landbouwproductiedieren. Ook het bedienen en besturen, onderhouden, afstellen en controleren van landbouwmachines komen aan bod. De leerlingen leren volgens agro-ecologische en diervriendelijke principes handelen.
Dit wekt mijn interesse
- agrarische vorming met focus op dierlijke verzorging, huisvesting, voeding en fokkerij van landbouwproductiedieren
- bedienen, besturen, onderhouden, afstellen en controleren van landbouwmachines
- handelen volgens agro- ecologische en diervriendelijke principes
- vaardigheden van assistent dierlijke productie en bestuurder van landbouwmachines ontwikkelen
Wat biedt de toekomst?
- Je kan naar de arbeidsmarkt: loonwerk, dierenverzorger, bedrijfshulp op landbouwbedrijven, arbeider bij dierenspeciaalzaken…
- Je kan verder studeren: Graduaat productiebeheer land- en tuinbouw of een Se-n-Se- opleiding
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
Algemene vorming | |
Godsdienst | 2/2 |
Engels | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Nederlands | 2/2 |
Wiskunde | 2/2 |
MAVO | 2/2 |
Specifieke vorming | |
Dier | 3/3 |
Plant | 3/3 |
Mechanisatie | 2/2 |
Economie | 1/1 |
Praktijk | 4/4 |
Stage | 8/8 |
TOTAAL | 33/33 |
Korte beschrijving van de studierichting
Groenaanleg en -beheer is een praktisch agrarische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. Ze biedt leerlingen een praktische agrarische vorming met focus op groenaanleg en groenbeheer. De leerlingen leren tuinen, parken en andere groene ruimten aanleggen en onderhouden volgens agro-ecologische principes en volgens het ontwerp.
Dit wekt mijn interesse
- praktisch agrarische vorming met focus op groenaanleg en beheer
- technische vaardigheden inzetten voor duurzame projectrealisaties
- werken volgens agro- ecologische principes en volgens het ontwerp
- tuinen, parken en andere groene ruimten aanleggen
- vaardigheden van medewerker groen- en tuinaanleg en groen- en tuinbeheer ontwikkelen
Wat biedt de toekomst?
- Je kan naar de arbeidsmarkt: groenarbeider zowel in de aanleg als bij beheer, bedrijfshulp
tuinbouwbedrijven, bosbouwarbeider, arbeider bij tuincentra… - Je kan verder studeren: Graduaat productiebeheer land- en tuinbouw of een Se-n-Se- opleiding
LESSENTABEL
Vak | # |
---|---|
Algemene vorming | |
Godsdienst | 2/2 |
Engels | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Nederlands | 2/2 |
Wiskunde | 2/2 |
MAVO | 2/2 |
Specifieke vorming | |
Economie | 1/1 |
Stage | 8/8 |
Groenaanleg en -beheer | 12/12 |
Plantenkennis | |
Groenaanleg en infrastructuur | |
Groenbeheer en onderhoud | |
Mechanisatie | |
TOTAAL | 33/33 |